Další klon Sinclair ZX80 – ZX80 CORE

Už nějaký ten pátek se diskutuje na mém oblíbeném ZX80/ZX81 fóru o lehce vylepšeném klonu ZX80, který jeho autor PokeMon nazval ZX80 CORE. Asi před 14 dny konečně PokeMon dokončil testování a začal nabízet desky. Velmi efektní, s bílou nepájivou maskou a celou řadou drobných vylepšení. To jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít.

ZX80Core_Martin_Package_from_PokeMon   ZX80Core_Martin_Finished

PokeMon udělal klon poměrně věrný originálu, ale zapracoval do něj většinu známých vylepšení nebo alespoň pomocí konektorů usnadnil jeho budoucí rozšiřování. Deska má tak velmi podobný layout jako originál.

Klávesnice umožňuje montáž originální kontaktní fólie nebo můžete použít SMD mikrospínače. Já šel cestou mikrospínačů, na které jsem dal prozatímní popis z bublinky, ale později si vytisknu a zalaminuji hezčí potisk klávesnice. Mikrospínače jsou poměrně lehké a velmi příjemně se mačkají. Potisk jsem upevnil na pěnovou oboustrannou samolepku, což příjemnému stisku jen přidá.

ZX80Core_Martin_Soldering_keyboard   ZX80Core_Martin_Finished_keyboard

Pájení zbývající klasické THT technologie šlo hladce a vše bylo za chvíli hotovo. Nutno poznamenat, že PokeMon připravil úžasný manuál podle kterého může ZX80 CORE postavit i úplný začátečník, který jen trochu umí pájet.

ZX80Core_Martin_Completed_board   ZX80Core_Martin_Completed_board_bottom   ZX80Core_Martin_RAMtest_2

Při pájení se ukázala nevýhoda, jinak efektní, bílé desky. Normálně desky umývám až je vše poladěno a stabilizováno, ale tady jsem musel hned. Byl to zespodu humus Mrkající veselý obličej

ZX80Core_Martin_Cleaning_necessary   ZX80Core_Martin_Cleaned

Protože jsem se na mém blogu ZX80 a jeho replice věnoval poměrně intenzivně, ukážu teď jen změny, které ZX80 CORE přináší a pár drobností, které jsem musel trochu poladit.

Kromě klasického stabilizátor 7805 a chladiče je možné na desku osadit i měničový modul a filtr k němu. PokeMon pamatoval i na diodu, která zdvihá napětí na stabilizátoru pro kompenzaci úbytky na filtrační indukčnosti, ale já jsem desku osadil obvody 74HTCxx, takže její odběr je asi 100 mA a tudíž jsem diodu přemostil. Bez přemostění by bylo napětí na obvodech 5.4V a to už je zbytečně hodně. Takto jsem na pěkných 4.95V.

ZX80Core_Martin_Voltage_regulator_and_RAM

RAM Je možné osadit celou škálou statických pamětí od originálních 2114, přes 6116 až po 62256. Já osadil 62256, ze které se ale využije jen 16 kB.

ZX80 CORE neumožňuje osadit originální ZX80 ROM, ani EPROM 2532. Místo toho je možné osadit EPROM 2732 až 27512 a počítá se i s programovatelnými EEPROM 28C256, což ale přináší i drobný problém, který uvedu ještě později. Při možnosti použití větší ROM než 16 kB, které ZX80 umí vyadresovat je možné volit banku EPROM po 4 kB pomocí 16-polohového binárního přepínače.

ZX80Core_Martin_EPROM_and_ROM_switch

ZX80 chybí, stejně jako prvním verzím ZX81, back porch. Proto je obraz na moderních televizorech špatný, musí se hýbat jasem a i pak je nic moc. ZX80 CORE umožňuje přímo na desku pomocí 4×2-pinového konektoru připojit modul ZX8-CCB, což je jednoduchý back porch generátor. Jako video výstup lze zapojit klasický TV modulátor nebo přímo na desku napájet cinch video konektor, který je ve stejném místě jako TV modulátor, aby bylo možné desku bez problémů zabudovat do krabičky od ZX80. Je jen otázka času, kdy se nějaké náhradní ZX80 krabičky objeví.

ZX80Core_Martin_ZC8-CCB_and_video_out

ZX80 CORE je plně kompatibilní se ZX80, ale umožňuje snadné připojení modulu NMI generátoru, na kterém PokeMon zatím pracuje. Pak bude možné na něm provozovat i programy pro ZX81. Pro připojení slouží 8×2-pinový konektor, na kterém je jinak nutné propojit 2 a 2 piny jumperem.

ZX80Core_Martin_NMI_Generator_header

Desku jsem nejprve osadil EEPROM 28C256, protože se s ní přece jen lépe manipuluje než s klasickou UV okénkovou EPROM. Ovšem počítač ani nebliknul, přestože se jevilo, že jako takový šlape. Přepínáním voliče banky ROM jsem jednu vyšší banku rozjel. Nejely pouze nižší banky. Kouknutím do schématu jsem zjistil, že A15 (u 28C256 A14) je připojeno přes přepínač a odpor na +5V, pokud je navolena vyšší banka, ale pokud ne, tak visí ve vzduchu. To zřejmě nevyhodnotí jako logickou nulu nebo ještě hůře nějak plave a tudíž nižší banky nefungují.

ZX80Core_schema_prepinani_EPROM.jpg

Připojil jsem tedy na pin 1 EPROM pulldown 10k na zem a problém jsem tím odstranil.

ZX80Core_Martin_EPROM_pin1_pulldown

Později jsem do ZX 80 CORE dal EPROM 27C512, kterou jsem naprogramoval obsahem, který připravil NOSTALCOMP. Krásně jsem zaplnil všechny 4 banky po 16kB, takže teď můžu hladce přepínat mezi ROM ZX80 nebo ZX81 a pouštět jednoduchým příkazem pecky jako Space Invaders, Breakout, Pacman nebo Kong a mám k dispozici i užitečné utility jako RAMsize, Renum nebo Curline.

Ovšem EPROM 27C512 mě z počátku také nechodila jak má. Zase byl trabl s A14 a zase chodili jen horní banky, ale ne ty úplně nejvyšší. Opět jsem kouknul do schématu. A15 už bylo OK, ale A14 byl jasný zádrhel. Z důvodů možnosti programování EEPROM 28C256 zapojil PokeMon pin 27 přes odpor na signál /WR. Pin 27 u EEPROM 28C256 je WR, ovšem u EPROM 27512 je to právě A14. A jak se chová WR, při čtení ROM? Řekl bych, že aktivní nebude. Přepínač bank umí opět jen přetáhnou pin 27 na +5V, tj. logickou 1, ale 0 tam nedostaneme, ani kdybychom se zbláznili. Tak jsem z desky úplně vyhodil R97, stejně nebudu případnou 28C256 chtít programovat přímo v ZX80 CORE, a na pin 27 jsem přidal další 10k pulldown na zem. Pak už vše šlapalo, jak má.

ZX80Core_Martin_PACMAN_code   ZX80Core_Martin_PACMAN

Obraz parádní, byť moje neoblíbené čárky jsou stále na svém místě. Ovšem tentokrát jsou velmi, velmi potlačené. Trochu se s nimi dá hýbat pomocí R2 na ZX8-CCB, který nastavuje PIXEL signál, ovšem, když úplně potlačím tmavé čárky, začnou mi vylézat světlé. Je potřeba nastavit vhodný kompromis. Osobně jsem s obrazem velmi spokojen a už se těším na desku NMI generátoru, až ji PokeMon připraví.

Na desce ZX80 CORE je však ještě jedna „hračkárna“. Lze osadit dvě RGB LED diody a pár SMD součástek ze spodní strany desky, které by měly zajistit blikání LED podle aktivity počítače. PokeMon toto nazývá ZX80IKIT (ZX80 Illumination Kit), takže se můžeme těšit na „vytuněné“ ZX80.

ZX80Core_Martin_ZX80IKIT_not_mounted

Připomíná mi to nedávnou dobu před pár lety, kdy si „šílenci“ zabudovávali do svých PC modré zářivky a podobné příšernosti. A šup, teď to budeme mít i v jednom z prvních masově rozšířených osmibitů. Kdyby obraz nestál na frekvenci procesoru, mohli bychom i přetaktovávat. Mrkající veselý obličej Už jste někdo viděli ZX80 s vodním chlazením?

Prozatím se určitě spokojím s tím, co mám. Nutno poznamenat, že proti nafukování repliky ZX80 přídavnými deskami je toto celkem sympatická cesta, která zachovává jinak plnou kompatibilitu a umožňuje se všem nadšencům dobře seznámit se ZX80. Ještě mně čeká vyzkoušet na ZX80 CORE ZXpand, ale to si nechám třeba na příště.

ZX80Core_Martin_Finished   ZX80_replica_Martin_with_NMI_Generator_and_adapters

Příspěvek byl publikován v rubrice Sinclair, ZX80. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 komentářů: Další klon Sinclair ZX80 – ZX80 CORE

  1. Hynek napsal:

    No, kdyz jde pretaktovat Arduino, tak proc by to taky neslo u ZX-80…

  2. TheraTerm napsal:

    Krásne práce, musím pochválit. Ale predsa: pájkovanie hromady obvodov odradí každého lenivca, ako som napr. ja. Neuvažovali ste niekto nad simuláciou celého ZX80/81 v nejakom jednočipe? Prípadne neexistuje to už? (Tak, ako PMD-85 pomocou Atmega, je o tom celá web stránka)

  3. Pingback: Sinclair ZX80 RAM test | Martinův 8-bitový blog

  4. mc napsal:

    Tyto stránky se mi líbí. Mám taky jeden rozestavěný. Dávám k dobru jednu informaci. Bohužel nemám kompletní dokumentaci ( tehdejší kopírky spíš nic než moc a tak se toho moc nedochovalo), ale na dnešní poměry jestli někdo najde časopis ELO 8/82 str. 39-43 a spoje na konci-tak tam najde řízení vytápění jako interface k ZX80/81 včetně zajímavé verze ovládacího ventilu radiátoru. Jestli najde někdo něco podobnýho, tak to nemusí být na dnešní poměry jen nostalgický počítač na hraní. Podělte se !

  5. Pingback: Nějaká ta (vánoční) světýlka – ZX80 CORE Illumination Kit | Martinův 8-bitový blog

  6. Brambora napsal:

    Neví někdo, kde by se dala stáhnout dnes Nostalcompuva Rom?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *