Na GitHub je už pár let celkem jednoduché zařízení na měření zpoždění HDMI monitoru Time Sleuth. Párkrát jsem měl svrbění si ho postavit, ale FPGA byly svého času nedostupné, navíc jsou pořád celkem drahé, byť se to zlepšuje, tak jsem se nějak nerozkýval. Nedávno se ale objevil jednoduchý přípravek MiSTer Laggy, který představuje v podstatě jen optický snímač s minimální elektronikou, který se připojuje k USER I/O portu na MiSTer a zbytek řeší FPGA jádro. To už mně zlomilo a šel jsem do toho 😉
Hardware je opravdu jednoduchý, destička malinká, pár součástek si můžete navíc nechat osadit v JLCPCB nebo si je zapájet sami, zvládne to asi každý. Všechny podklady jsou na GitHub. Součástí podkladů je i malinká krabička, kterou si můžete snadno vytisknout. Já krabičku vytisknul z gumového TPU, přece jen monitory jsou dnes plastové, žádné poctivé sklo, tak ať se nepoškrábou. Myslím, že ani PLA by nemuselo monitor poškrábat, ale z TPU mám lepší pocit, i když tisk není tak hezký, jako z PLA a šroubek drží o něco hůře.
Jak jsem se již zmínil, MiSTer Laggy se připojuje do USER I/O portu kabelem USB -A na USB-C. Nejedná se o žádné USB připojení, je to jen propojení snímače na IO piny MiSTer. Na straně MiSTer je za tímto účelem použit USB 3.0 konektor a na snímači USB-C konektor, ale USB komunikaci tam opravdu nehledejte, jen se používají stejné konektory.
Na obrázcích můžete krásně vidět, že dole na obrazovce je zpoždění asi o 16 ms větší než nahoře, což krásně odpovídá zobrazení jednoho snímku při obnovovací frekvenci 60 Hz.
Nejde jen o vlastní monitor, jde o celý zobrazovací řetězec. Už jen nastavení videa na MiSTer hraje celkem roli. Já jsem tak například zjistil, že mám nastavený celkem nevhodný režim, který na mém monitoru dělá zhruba snímek zpoždění. Ne, že bych měl ve hrách reakce, už dávno ne, ale každá troška dobrá.
Další částí řetězce můžou být různé scandoublery nebo scalery, se kterými se roztrhnul v poslední době pytel. Můj oblíbený OSSC se nedávno dočkal verze Pro, včera se během půlhodinky prodalo několik stovek RetroTink 4k a další scalery se chystají. Krásně je vidět, že třeba OSSC Pro v režimu Line Multiplier zanáší jen minimální zpoždění, zatímco v režimu Scaler, podle nastavení Frame Lock nabere obraz zpoždění 1 nebo 2 snímky.
Tuhle blbinku asi úplně nutně nepotřebujete, ale zase za těch pár korun je to celkem legrace a o něco víc se dozvíte o hardwaru, který používáte. Autor prodává hotové kousky na Tindie za 12 USD, pokud to chcete mít úplně bez práce, ale té práce fakt není moc.