SHARP X68000 má na svou dobu poměrně slušné zvukové možnosti. Obsahuje 8-kanálový OPM FM syntezátor Yamaha YM2151 a 4-bitový ADPCM řečový procesor Oki MSM6258V. Přesto se zvukové možnosti tohoto počítače dají ještě výrazně rozšířit. Hodně her totiž podporuje, tak jako na PC, externí MIDI hudbu. Stačí mít v X68k jednu z MIDI karet, napojit standardním MIDI kabelem na zvukový modul Roland MT-32, Roland SC-55 nebo podobný a dějí se věci. Zvuk z profesionálního zvukového modulu je opravdu někde úplně jinde a většina her tak dostane úplně jiný rozměr. Toto řešení dříve bývalo pro bohaté, ale to byl celý SHARP X68000, takže to do jeho konceptu poměrně dobře zapadá. Dnes je ale doba bastlířská a tak si všechnu tu parádu můžete postavit sami.
Tedy nemusíte bastlit, ale pak se připravte, že za originál MIDI kartu a zvukové moduly Roland MT/CM-32 a SC-55/88 (ano, potřebujete oba dva ) dáte ledvinu a pokud půjdou ceny dál stávajícím tempem a počkáte rok, dva, tak obě ledviny .
Naštěstí Thomas Daede zveřejnil svůj projekt midiori. Jedná se o již druhou verzi. První používala standardní MIDI controller Yamaha YM3802, který je ale velmi špatně dostupný. Ve druhé verzi Thomas nahradil nedostupný MIDI controller levným FPGA Lattice iCE40HX1K-VQ100. Kromě něj na dese najdete už jen řádku oddělovačů 5/3.3V, konfigurační flash, oscilátor a budič. Chybí u MIDI obvyklý oddělovací optočlen, protože karta má jen výstup MIDI OUT a vstup MIDI IN chybí. Co si budeme povídat, většina lidiček si bude hrát a kdo chce na X68000 dělat hudbu, tak si holt sežene originál kartu.
Zvukové moduly můžete nahradit mt32-pi o kterém už byla řeč v souvislosti s přehráváním MIDI v MS-DOS hrách na MiSTer FPGA. Použitý Raspberry Pi hat je tady trochu jiný, přibyl MIDI konektor, zvuk I2S se nevrací do MiSTer ale jde přímo do integrovaného zesilovače. Takto fyzicky hardwarově nahradí Roland MT-32 (emulace MUNT) nebo SC-55/88 (emulace Fluidsynth se soundfonty). Není to úplně “eňo ňuňo”, ale je to dost dobré a je to skoro za pusu. Víc o tom napíšu v samostatném příspěvku.
Na programování FPGA v midiori se používají Open Source nástroje Project IceStorm, tak jako u projektu grafické karty Graphics Gremlin. Tady jsem měl větší trable než na Graphics Gremlin, přeložená binárka mi nefungovala. Přepsal jsem tedy projekt do Lattice iCEcube2 a dosáhnul částečného úspěchu. Některé hry mi hrály, ale divně a často se mi zobrazovala hláška „Unexp. MIDI status!“. Asi nějaký problém s časováním. Naštěstí mi Thomas poslal binárku a to chodila bez problému. Najdete ji teď už i na GitHub projektu v Releases.
U X68000 je důležité vědět, jak podporu MIDI ve hrách zapnout. Některé hry, když detekují MIDI interface, tak se při spouštění slušně zeptají, jiné mají nastavení MIDI v menu a u některých musíte znát nebo si najít na netu příslušný trik (např. při spouštění držet F1 apod.).
Jak jsem již zmínil v úvodu, u některých her je rozdíl fakt obrovský a hra má najednou úplně jinou atmosféru. Chtělo by to nějakou ukázku, ale jsem líný a na Youtube jich najdete dost, tak nebudu nosit dříví do lesa.
Pingback: Hrajeme si s MIDI – hardwarové zvukové moduly | Martinův 8-bitový blog