Včera odpoledne jsem se na chvíli zaskočil podívat na Atariádu. Chtěl jsem zkouknout nějaké konkrétní věci, a také co je nového na této platformě a samozřejmě se potkat a poklábosit s fajn lidičkami, které jsem dlouho neviděl. Bylo by super tam strávit více času, ale přece jen Atari je pro mně trochu exotická platforma a “opušťák” je potřeba pečlivě plánovat , tak jsem byl jen na odpoledne. Za 14 dní nás čeká Tálský Mlýn. Spousta lidí se mně ptá, kde je report z Foreveru. Není a nebude . Vyšlo to letos bohužel na jaráky a tak jsem byl s rodinkou na horách, takže doporučuju Pedrosův rozsáhlý report.
První, co mi na Atariádě přistálo v rukou byl Sinclais ZX81 a ZXpand . Solaris104 řešil nefunkční rozšiřující AY modul. Postupně jsme se dopracovalo asi k nekompatabilitě ISSUE3 AY modulu s ISSUE1 ZXpandem. Hodiny z ISSUEL1 ZXpandu vedou extra jumperem, zatímco ISSUE3 AY modul má hodiny spojené nějakou drátovou propojkou, takže ten 2-pin navíc není potřeba. Solaris to řeší s Charlie Robsonem, tak věřím, že to dá do kupy, Charlie je celkem ochotný a komunikativní.
Pak jsem se Solarisem probral otázku barevnosti Atari her, která mně zajímala. Před nějakou dobou jsem se s Pavlem Tronnerem hádal ohledně barviček na Atari a on mi tvrdil, že živé barvy nejsou problém, že to jen prostě Ataristi nemají rádi a že hezky barevné hry na Atari jsou. Tak jsem poprosil Solarise, aby mi nějaké ukázal.
Je pravda, že ty hry hezky barevné byly, ale pořád mi chyběla třeba čistá červená, pořád tam byl takový ten cihlový nádech do hněda. rEVERz mně přesvědčil, že to mám stejně jedno, že paletu barev dělá GTIA a je řízená napěťově nějakým trimrem uvnitř, takže stejně má každé Atari barvy trochu jinak. Ale uznal jsem, že některé hry byly fakt hezky barevné. V reálu to bylo hezčí než na fotkách, fotil jsem jen na telefon.
Tak, jak to na Atari akcích bývá, bylo v sále i všude po budově poměrně hodně dětí. Je super, že se daří drobotinu zapojit a byť si samozřejmě raději zahrají Minecraft nebo se honí po baráku, určitě to v nich něco zanechá a nenudí se. Další specifikum vídané na Atari akcích bylo hodně rozebraných počítačů. Snad žádný Falcon nebyl pohromadě, všechny byly otevřené, čouhaly z nich poměrně obrovské CT60e a pánové s v tom s chutí vrtali.
Ce se mi moc líbilo, byly přednášky, kterým i ostatní věnovali dost pozornosti. Pedros je natáčel a říkal, že budou následně k dispozici na stránkách ATARIKLUBu nebo Atariády. Pedros určitě napíše reportáž na jeho blog a na oboje se těším.
Z přednášek mně fakt hodně zaujala ta od Tondy “Roger” Holíka o fenoménu Bad Apple.
Poprvé jsem zaznamenal tohle dílko teprve nedávno ve formě Nobyho a Factorova dema pro Speccy, které představili na Forever 2017.
Hodně se v posledním době zajímám o Japonské počítače Sharp a poměrně dost u toho narážím na specifickou Japonskou kulturu. Oni mají prostě všechno nějak po svém a bylo moc zajímavé přidat tohleto jako další střípek do mozaiky. Člověk až nechápe, jak je možné, že se z Japonských akčních Danmaku stříleček od Touhou Project (mimochodem, všimli jste si, že nestřílí kosmická loď, ale čaruje holčička na koštěti apod. ?) vyvinul popsong, ke kterému komunita vytvořila strašně zvláštním způsobem úspěšné video, které shlédly desítky milionů lidí? Tonda “Roger” Holík to měl opravdu pěkně zmapované do hloubky a pokud bude někde video z jeho přednášky, doporučuji opravdu shlédnout.
Tak tolik jen krátce z mojí odpolední návštěvy Atariády, sorry za fotky jen z mobilu a ahoj zase za rok na Atariádě nebo dřív na nějaké jiné 8-bitové akci.
Na Bad Apple od F6 a Nobyho si daj radsej toto video: https://www.youtube.com/watch?v=p4dcHo_3Xq8, ta verzia od AAA je zla.
Diky, vymeneno.